Kau Atau Dia

11:30 PM ---

                Huuurrrhhh… pagi-pagi macam ni… memang best berjoging…. Lari! Lari!
‘Duk!’
“ A doi….woi… tak ade mate….ke?” Tergamam aku apabila orang yang melanggarku adalah junior universiti  kami yang paling diminati! Fuh!fuh! sebenarnya aku bukanlah senior sangat… jarak umurku dengannya  cuma  11 bulan je…….mungkin ade peluang kowt… lagipun die ni… cute sangat lah! Hurrmmm..eyh rin! Apa  yang kau cakap ni?? adoi…~
“ Sorry…awak..sorry sangat-sangat! Awak okay tak ni? mari saya papah..” Dia memegang bahuku menolong aku bangun…aisshhh…alang-alang dia dah nak tolong ni.. tak payah tolak je lah!
                Sejak daripada hari itu.. kami mulai rapat… hinggalah dia mengajakku singgah ke rumahnya semasa aku dalam perjalanan pulang ke rumah… aku masih mengharap yang dia ni ada abg…kalau ade… eheheh~ boleh lah aku panggil ang dia ni ‘abg’  …kekekkeke~~ lagipun dia tak pernah pun cakap yang dia suke kat aku…buat ape lah aku nak meleset je dengan dia… hhuhh!
Sampai sahaja di kediamannya…
“ Oh! Luqman hakim sayang mama ni dah balik? Eh….ni siape pulak ni?”
“ Oh…mama ni… kawan luqman…namanya… rin.. “
“ ohh…rin! Masuklah sayang… buat macam rumah sendiri k? jom… “ Aku berjalan membuntuti luqman dan ibunya yang sedang bergurau… secara tak sengaja aku terdengar ibunya memuji-mujiku… hheheheh~~ bangge ni! tapi keluarga die ni happy jer.. sporting…~ wah..aku nak sangat ade keluarge yang macam ni…~ kekeke~~
“ Rin… perkenalkan abg sulung I ,, akmal hakim…~ macam mana? Handsome kan? Macam adiknya…~ heheh! Aku ketawa sinis…~ manakala abgnya,…memandangku sambil tersenyum.. wah! Abg dia ni lagi handsome ni! aisshhh! Aku betul-betul terpikat dengan abangnya…~ hheheeh!
                Aku menolong ibu bapa luqman menyediakan makanan… setelah selesai menghidangkan makanan-makanan tersebut diatas meja kami ramai-ramai membaca doa yang diketuai oleh akmal hakim, abang luqman… huuummm… karismanyer die ni! gigit karang! Hehee~
“ hummm…anyway.. rin…, rin nak tak jadi  menantu makcik… rin ni cantik.. peramah… cute pun cute..rajin pulak tuh…~” puji makcik, sarah.. aku tersenyum malu..
“ Alahh…mama, tak payah lah.. die ni ? huh~~ semua laki tak nak…~!” Ejek luqman…aishhhh!! Jatuh maruah…
“ siapa kata… abang nak!” fuh..fuh…nasib baik ade penyelamat keadaan..! hehhe! Die nak kat aku ke??’
“ abang… aku nasihatkan tak payah…~ dia ni.. alahai… meh aku carikan yang lagi cantek…~”
“ Biar kite tanya tuan punya badan dulu…  rin…antara akmal dan luqman.. rin suka yang mana satu..~ pilih saja… ~ pakcik restu…~ hahha!”
“ Eh… apa pakcik ni…” aku lihat akmal masih lagi tersenyum kearahku…manakala… luqman merenungku dengan tenungan yang tak dapat ku tafsirkan~~
“ akmal…” jawabku perlahan… dia tersenyum lalu berbisik sesuatu di telinga luqman…luqman memandangku lalu berkata…
“ Mama papa,, luq dah habis makan… luq naik dulu…”
“ Luqman… nanti siapa yang nak hantar rin balik,?”
“ Dia kan suka sangat dengan abang… suruh lah abang yang hantar balik,,,”
“ Baiklah! Kalau luq tak suruh pun aku akan hantar rin balik!” Jerit akmal hakim..walaupun tiba-tiba aku rasa terkilan… tapi… abang dia ni lagi bagus dari dia…! Dia asyik nak serang aku jer! Huhuhh~~
“ pakcik,makcik, rin nak balik dah ni… nanti apa-apa hal saya call eyh? “ Setelah bersalaman… berpelukan…kami akhirnya beredar dari situ…
“ Hummpph… dah seminggu dak luqman tak masuk kuliah… bosannyer!~~”
“ Aikk? Kate benci… tapi sekarang ni bosan pulak time die tak de…kate arr rindu!”
“ Ehhh! Banyaklah rindu kau! ,, aku dilemma lah weyh! Dak akmal ajak couple ni… tapi dalam masa yang sama aku tak nak terikat ngan sesape…~~ macam mana ni??”
“ Kau couple je lah dengan dia…dia tuh baiklah…~~ “
“ Aku tahu… tapi… takkan aku nak cakap macam ni kat depan dia.. ehemmm.. awak! Saye suke kat awak…saye terima lamaran awak haritu..”
“ Tengkorak kau! Owg macam ni… eheemmm..  konon-konon nyer kau tengah mesej ngan dia… dia still panggil kau ‘awak’ dan ‘saye’ … kau pun cakap.. asal still panggil ‘awak’,’saye’ ni? kite kan dah couple~~”
“ Weyh! Otak ko ni memang bernas lah! Aku cakap macam tuh je lah… aku dengar cerite, keluarga dia nak hantar utusan meminang kat rumah aku~~ aishhh~~ aku dah nak kahwin ke??”
“ Baru tahu? Hey sayang oiyt…umur kau dah 24 tau..~ tak kan still tak nak kawen~~”
“ Ye tak ye jugak ekk..hehhe~”
“ Sengal..!” Tiba tiba aku ternampak kelibat luqman disebalik pintu… dia seolah-olah sangat marah… aku cepat-cepat megejarnya…
“ Weyh! Asal kau asyik nak mengelak dari aku ni? hah? “ Tanyaku yang sedang tercungap-cungap..
“ Ehh..suke hati aku lah…~ kau ape cer  hah dengan abang ‘kesayangan’ aku tuh?”
“ Ohhh! Abang kau? Hhhehehe~~ aku malu nak cerite lah…~~ aku rase aku dah tersuke dengan dia lah,,,”
“ Yeke? Oh baguslah! “
“ Kau apasal? Tibe-tibe je nak marah?”
“ Mane ade~~ kau tengok ni! aku tengah senyum kan??”
“ Senyum lah sangat…dah macam nak makan orang dah!”
“ eh? Hmm,.. ye lahh~~ teruskanlah aktiviti kau dengan abang aku tuh! Huh!” Degus luqman lalu berjalan pergi meninggalkanku…entah kenapa hatiku rasa sangat sakit bile lihat dia macam ni…eh! Kenapa dengan aku ni?? ahh apa-apa je la..!

“ Jalan baik-baik tau! Jangan lupa call abang k? jangan menakal!” Pesan akmal sebelum aku menghidupkan enjin keretaku… malam ni..aku kena bertolak ke cameron highland .. ada sedikit hal yang perlu disiapkan… penting sangat! Huuuff.. sejak couple dengan akmal nie…hidupku selalu saja happy…! 
“ Nanti kalau abang ada masa abang datang sana tau baby?”
“ Iye,.. “
“ Drive safely!”
“ Okay? Bye! Kirim salam kat bakal mak dan bapak mentue rin k?”
“ Okay baby~~ bye!”
“ Bye!”
“ Huff… penat betul drive! Pukul 6 pagi baru sampai … aku bertolak tadi pukul… 11 kowt~~” Aku segera masuk kedalam bilik hotel sambil membawa bagasi..aku perlu tidur ni….
                Keesokkan tengah hari…aku dan rakan sepasukan yang lain bergerak ke tempat kajian masing-masing untuk dimuatkan dalam tesis nanti… aishh~~ sepanjang hari aku membuat kajian…satu result pun aku belum dapat..hurrmmm…. tadi hakim ade hantar mesej…. Die nak call malam ni..hehehhe~
                Penatnyer!!aku segera menghempaskan badan di atas katil selepas menunaikan solat isyak… baru saja nak lelapkan mata…telefon bimbitku berbunyi nyaring…ohh! Akmal~!
“ Hello~~”
“ Oh abg, ngah wat pe?”
“ Ngah dok dok je baby…~ “
Kami berbual panjang hingga hampir menjejak 1 jam setengah…
“baby…abang nak tanye something boleh tak?”
“ Tanye ape?”
“ Umm… abang nak mintak ‘tu’ boleh tak?”
“ Mintak ape?” aku dah rasa lain macam apabila  akmal berkata sedemikian..
“ alah… yang tu lah…~ “ Aku dah syak sesuatu…~
“ Abang…~ ! jangan cakap abang nak minta yang tu?”
“ Ye… lah….”
“ Abang! Please… lepas  nikah baru boleh k?”
“ Takkan kalau dah sayang pun tak boleh?”
“ Tak boleh…” Tiba-tiba kedengaran pintu bilik hotelku terbuka~ aku segera meminta diri… aku tak sangka yang dia akan cakap.. macam tu….
                Buka-buka sahaja…
“Rin! Kau pergi mane hah??” Terkujat aku apabila luqman menyergahku di hadapan pintu bilikku…
“ Asallak aku nak kene bagi tahu kau?? Hah?? Kau kan dah benci aku…”
“ Sebab.. sebab… ikut aku!” Dia menarik tanganku kuat…! Aku terjerit sedikit…
“ kau nak ape ni..luq…man…” aku tergamam apabila terlihat pelbagai jenis love yang diukir di sebatang pokok… ada nama aku dan dia…! Jangan-jangan…
“ Kau nampak tak? Hah? Aku tak pernah bawak sesiape pun balik kat rumah aku kecuali kau! Tu pun susah sangat ke kau nak faham…? ! aku marah sebab aku cemburu dengan abang aku sebab dapat kau! “ Luahnya lalu berjalan pergi…
“ Jadi kau dah putus asa ke?? “ Eh!! Ape aku cakap ni!! aku tak nak bagi harapan kat dia ni! dia berpaling lalu berkata..
“ Aku rasa aku dah tak de harapan… aku ingat nak bawak kau ke sini lepas aku cakap aku nak meminang kau… tapi benda dah jadi macam ni… aku dah tak patut kacau kau lagi.. sorry…rin..”
“ Kau! Memang pengecut! Kau tahu tak aku pernah suka kat kau dulu? Hah? Tapi time tuh kau langsung tak pandang aku! Aku malu kau tahu tak? Mase aku suke kau , kau tak pernah suka kat aku…tapi bila aku dah suka orang lain… kenapa kau perlu datang balik dalam hidup aku…? Kenapa sekarang hah?  Kau tahu tak aku dah mula sangsi dengan perasaan aku sendiri?? “ Aku terduduk lalu menangis.. kenapa? Hatiku sakit sangat…aku dah terima kenyataan dah yang hakikatnya dia bukan milikku! Kenapa dia harus muncul balik disaat aku hampir ingin bernikah dengan orang lain dengan mengatakan dia cinta aku  juga?
“ rin…. Kenape kau tak cakap dengan aku awal awal hah? “
“ Kepale hotak kau! Aku ni perempuan ngekk! Takkan aku nak cakap? Kau ni! jahat! “
“ Aku mintak maaf…aku tak patut buat kau dilemma…aku dengar hujung minggu  ni parents aku nak hantar rombongan meminang… so aku harap kau happy lah dengan abang aku..tapi aku nak sangat cakap mende ni kat kau.. saya cinta kamu… aku pergi dulu..” Aku menangis sepuas-puasnya…kenapa aku yang diletakkan dalam situasi macam ni…aku merayau sekitar kawasan Cameron highland untuk dapatkan ketenangan.. aku buntu..buntu sangat-sangat… Tiba-tiba…
‘Dush…!’ Aku terlanggar seseorang… huh! ? Akmal??
“ Alamak! Kantoi…! Baru nak kejutkan rin…~”
“ eh abang buat ape kat sini? Eh jom arr…dok kat sane…~” ajakku…
                                Kami berbual panjang .. macam-macam topik keluar…~ dalam masa yang sama  aku ingin pastikan perasaanku terhadapya… tiba-tiba dia tanya sesuatu…
“ Rin… rin suka kat abang tak? Nanti kita dah nak kahwin…”
“ rin… rin…~” Kenapa aku tak boleh luahkan yang aku suka dia ni…? huh??
“ Abang tahu…  nanti abang call rin malam ni k? bye sayang…” Mesti dia kecil hati ….aku segera berjalan menuju ke hotelku...
                ‘Tuk..tuk…tuk!’ Sape pulak yang datang malam-malam ni? adoi…! Dah pukul 3 ni???
“ Kejap!” Bukak…bukak je pintu…
‘Zupp…!’ Leherku  dicucuk ! serta merta aku jadi khayal… !  dadah ke? ! aku terkulai…akmal? Kenapa dia buat macam ni??? oh!  Dia menghampiriku  lalu mengendongku menuju ke katil tempat tidurku…aku jadi panic tapi aku tak boleh buat ape ape ni! oh!! 
“ Rin tipu dengan abang,. Rin kate hanya abang saje…untok rin…! So abang sorry sangat-sangat….abang terpaksa  guna jalan pintas… “
“ Abang…. Please….janganlah…abang tak macam ni…” ucapku lemah… sesiapa! Tolong aku!!!  Jerit hatiku…
“ Hoii! Kau buat ape huh! “ Tiba-tiba sahaja luqman yang terpacul entah dari mana ..dia menarik akmal …akmal tersungkur.. luqman segara melucut bajuk sejuknya seraya menyarungkannya di badanku… aku masih dalam keadaan mamai …tapi aku sedang waras ni! aku dapat rakam satu persatu perkara yang terjadi…
“ Woi! Luqman! Dia aku punya lah! Kau dah kalah! Dia lagi suka aku dari kau!”
“ ape aku peduli! Kau memang tak guna dari dulu! Mama denagn papa asyik menangkan kau je ..! aku selalu jadi orang yang salah!” Baru aku tahu kenapa dia tak ngam dengan abang dia…!
“ Sebab kau bodoh! Kau terlalu baik!”
“ Kau!” Dia menumbuk abangnya sekuat hati….manakala akmal cuba mencekik luqman…
Aduhh … apa harus aku buat ni ??
Dushhh !! tumbukkan terakhir … tumbukan itulah yang membuat abangnya, akmal pengsan… luqman segera  mengendong rin keluar dari hotel tersebut .. 
“ Weyh…luq… lepaskanlah aku.. aku berat ni…!”
“ Tengkorak kau…1 kau nak mati…??”
“ Tengkorak aku memang  1 bodoh…”
“ Dah senyap ahh!”
“ Tengok ,,,! Kau kate kau suke aku”! tapi kau cakap macam ni! sedih aq la …. “
“ aq mmg suke kau , tapi kau je yang tak perasan .. aku buat semua ni pun sebab aku sayang sangat kat kau !! “
“wey ! aq letih r .. aq nak tido la .. “
“ huh ! nak tukar topiklah tu.. (benci betol) “
“aq bukannye ape .. tggal aq tak nak gaduh dengan kau lagi lah luqman … aq nak berbaik dgn kau …
Aq nak kite mulakan hubungan yang baru .. aq tak nak hubungan kite macm dulu lagi .. “
“wey ! aq yang patut cakap mcm tu lah ! mulai dripada hari ni aq tak nak kau terluka disebabkan aku lagi .. faham tak ?? “ aq terdiam …
“ erm .. weyh !! bape kali aq nk ckp ?? aq letih r .. x larat gile dah ni ! ya allah !! kau tau tak ni perkara maksiat kau pegang – pengang aq mcm ni !! adOyai !!”
“Rin , suke ati aq le …alah ~ nanti masa akan datang mcm ni jugak ! kehkehkeh ~”
“Gatal ! ape kau merepek hah ?? haishh !! “ Tak jadi nak tidur ! asyik gaduh jer dari tadi! Tapi… aku lagi selesa dia macam ni.. aku melayan dia berbual hingga sampai ke slim river…kami mencari rumah tumpangan buat sementara kerana hujan lebat melanda…

Huahh !! ngantuknye ..
“aik ??” peliknye .. sape pulak yang bagi aq nasi pataya ni ?? buang tebiat ke ape ?? aq belom mandi , belom siap alih – alih dah ade sarapan .. huaahh !! hari bertuah !! yeayh !! ahaha..
“aq lah sengal ~ aq x buang tebiat Okyh ?? by da way , kau jangan harap kau dapat makan nasi pataya tu sebelum kau mandi .. ! eiyhh !! da le busyuk ~ “
Eah ?? mane dia tau ?? bukanke aq ckp dalm hati ?? aish ! pelik – pelik .. “ eah ! suke hati aq le … hermhh !! “ adOyai !! kepoh je dy niy !! “ eah ! nanti sekejap , macm mmane kau bole ade dalm bilik aq niiiiiiiiiiiiiiiiiiii????????!!!!!!!!!”
“Ohhh ! Okyh Okyh .. aq keluar aq keluar …. Maaf maaf … maaf ye tuan puteri ~ “
“keluaarr sekarangggggg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” adOyy !! jatuh sey maruah aq ! da le aq belom mandi .. arggg !! malunyee …
                Kami terus menuju ke rumah luqman .. ternyata kedatangan kami amat dialu-alukan oleh ibu bapa luqman … mereka sedang menunggu kami di hadapan rumah ~ tapi raut wajah merekan bukan seperti yang kami bayangkan …
Hah ?? !! biau betol mak bapak aq pun ade kat rumah luqman ??!!asal lak ni!
“luqman !! lebih baik kau cerita pada papa ape yang kau da buat pada rin ??!!
“buat ape papa ??”
“kau jangan nak berdalih lagi dengan papa.. abg kau akmal dah cerita semuanya pada papa tadi .. sekarang ni baik kau mengaku !! papa kecewa sgat dengan kamu ni tau !!  Sekarang masuk! “ Kami segera masuk … luqman menggenggam tanganku..
“ Ayah! Betul ni! rin tak buat ape2!! Please!! “
“ Betul pakcik.. kami tak buat ape-ape…”
“ Kau diam! “ Ayahku menghampiriku seraya menghayunkan tangannya… tapi sempat dihalang oleh luqman…  bapa luqman menarik luqman ketepi  lalu menghayunkan tali pinggangnya kearah luqman… luqman menjerit sedikit… aku ingin menolong tapi luqman mengahalauku pergi…aku buntu… aku buntu sangat-sangat… aku mencapai pisau…  semua terhenti..
“ Kalau semua dah tak percaya dengan rin…baik rin pergi…!” Ucapku dalam tangis..
‘zapp!’ aku mengelar tanganku … serta merta pandanganku jadi  gelap… yang aku perasan.. luqman berlari menyambutku sebelum rebah.. aku  lihat dia nangis… aku tahu perbuatanku ini salah dari segi agama… tapi aku dah tak ada cara lain ni!

Sedar-sedar saje.. aku dah ada kat satu bilik yang sangat asing bagiku.. aku kaget sebentar… tapi bila terdengar suara luqman memanggilku aku  menjadi tenang semula…
“ Mak mintak maaf rin… mak tak tahu yang akmal sanggup suntik kamu dengan dadah… maafkan mak ngan ayah..”
                Yang  aku dengar sebentar tadi… akmal dah kena masuk pusat pemulihan… kerana menagih dadah… oh!! Ibu bapa luqman pun sudah meminta maaf… mereka meninggalkan kami berdua duaan dalam bilik tersebut…
“ Aku… eh salah…saye… happy awak dah sedar.. awak takutkan saya semalam taw tak?? “
“ Awak? Oh.. huummm… sorry ,, saye tak sengaje ni! ingtkan nak main-main je mule-mule…”
“ Awak ni! “
“ marah ke?”
“ marah ler!”
“ okay… okay.. tak nak marah kay..? alololo sayang rin ni!”
“ adoi terus cair saye ler~”

“ saya terima nikahnya Rin farina binti hisham dengan mas kahwin 80 ringgit  tunai…”
“Sah? Sah?”
“sah….” Alhamdulillah …. Akhirnya  aku dan luqman  selamat diijabkabulkan …
Aq harap lepas ni , hubungan kami akan berjalan dengan lancar …
“rin ! “
“ye”
“nak cakap ni !! “ sini lah bisik – bisik …”
“cakap je lah .. “
“alah ,,,, sini lah .. org nak bisik ni !! “
“ye kejap aeh ..
Hah kenapa ??”
“dengar abg nak ckp ni .. …. Abg x nk anak sikit – sikit auw !!”
“eiyhh ! abg !! gatalnyee !!
                                                                The end Of the happy ending …

0 comments: